fbpx

Näin ehkäiset diabeteksesta johtuvia jalkaongelmia

Tässä kirjoituksessa käsittelen erityisesti sitä, mitä diabetesta sairastava voi tehdä itse oman jalkaterveyden hyväksi. Ohjeet sopivat kuitenkin ihan jokaiselle.

Tiesitkö, että suomalaisista diabeetikoista jopa 5–8 prosentilla on sairaudestaan johtuva jalkahaava, joka hyvin todennäköisesti johtaa amputaatioon? Yli puolet diabeetikoille tehtävistä amputaatioista olisi kuitenkin ehkäistävissä varhaisella puuttumisella jalkaongelmien taustatekijöihin sekä jalkaongelmien hyvällä hoidolla. Tärkeä osa jalkaongelmien hoidossa on diabeetikon jalkojen omahoito.

Diabeteksen Käypä hoito -suosituksessa esitetyn jalkojen riskiluokituksen mukaan huomio tulee kiinnittää riskiluokan 2 ja 3 diabeetikoihin. Syynä tähän on todennäköisesti se, että suurin osa jalkojen ongelmista ilmenee juuri näissä riskiluokissa.

2- ja 3-riskiluokat edellyttävät säännöllisiä käyntejä jalkaterapeutilla tai jalkojenhoitajalla. Jopa 20–50 % diabeetikoista kuuluu näihin riskiluokkiin, kun diabetesta on sairastettu keskimäärin 10 vuotta.
Jotta diabeetikon ennaltaehkäisevä jalkojen omahoito ja jalkojenhoito toteutuisivat, tulisi myös riskiluokan 0 ja 1 diabeetikoiden jalat huomioida paremmin.

Välttääkseen mahdolliset jalkavaivat diabeetikon tulisi kiinnittää huomio neljään osa-alueeseen:

1. vuosittaiset jalkojen kunnon tarkastukset
2. jalkaterveyden muutoksista ilmoittaminen
3. sitoutuminen päivittäiseen jalkojen omahoitoon
4. verensokerin kontrollointi jalkaterveyden ylläpidossa

Riskiluokkien 0–1 diabeetikot tarvitsisivat myös suulliset ja kirjalliset ohjeet ennaltaehkäisevästä jalkojen omahoidosta. Hyvin usein jalkojen ennaltaehkäisevää omahoitoa ei koeta merkitykselliseksi, kun jalat ovat vielä kunnossa.

Diabeetikko kuuluu jalkojen riskiluokkaan 0, jos hänellä ei ole jaloissaan diabeteksesta johtuvia rakennevirheitä, hänen ihonsa suojatunto on vielä tallella, jalan valtimoiden pulssit tuntuvat, eikä hänellä ole taustallaan aiempia haavoja tai amputaatioita. Tällöin diabeetikon tulisi saada jalkaterapeutin tai jalkojenhoitajan tekemä jalkojen tarkastus vuosittain. Ohjaukseen kuuluu perusohjaus, eli jalkojen omahoidon ohjaus.

Huolellisesti suunniteltu ennaltaehkäisevä jalkojen omahoito on tärkeää, sillä sen avulla voidaan ehkäistä alaraajojen komplikaatioita, jotka aiheuttavat terveydenhuollossa suuria kustannuksia.

Diabeetikoille löytyy jalkojenhoidon omahoito-oppaita verkosta jonkin verran. Omahoito-ohjeet ovat mielestäni osittain puutteellisia / ristiriitaisia. Jalkoja halutaan suojata paljon, se on tietysti hyvin ymmärrettävää. Hiertymän tullessa on aina haavariski.

Keskeiset jalkojen omahoitoalueet diabeetikon jalkojen hoidossa ovat yleisesti:

– Jalkahygienia
– Jalkojen ihon hoito
– Kynsien hoito
– Jalkojen tarkastaminen
– Hyvän sukan ominaisuudet
– Hyvän jalkineen käyttö ja hyvän jalkineen ominaisuudet
– Kuumuuden tai kylmyyden aiheuttamat riskitekijät
– Yhteydenotto jalkaterapeuttiin tai jalkojenhoitajaan

Jalkineiden käytöstä diabeetikolle ohjataan yleisesti paksupohjaista ja painavaa kenkää. Se on mielestäni paha virhe.

Yksi tärkeimmistä asioista on mielestäni jalkojen käyttäminen oikein! Ihmisessä on reilut 200 luuta ja kahdessa jalassa on ¼ koko luumäärästä Miksei kukaan neuvo omahoito-ohjeiden yhteydessä jalkojen käyttämisestä? Käyttöohjeet puuttuvat vaikka hoito-ohjeita annetaan.

Paras jalkojen käyttöohje on antaa niiden toimia luonnollisesti. Älä ahda niitä liian pieneen kenkään. Jopa 85 % tehdyistä tukipohjallisista ovat tarpeettomia. Kun jalka saa toimia omien lihastensa avulla, verenkierto lisääntyy koko kehossa.

Olen hoitanut tuhansia asiakkaita. Hyvin pienelle prosenttiosuudelle olen ohjannut hankkimaan tukipohjalliset osaavalta jalkaterapeutilta. Tarvittaessa ohjaan käyttämään pehmentävää, iskua vaimentavaa pohjallista.

Jos terveydenhuollon ammattilainen on määrännyt sinulle tukipohjalliset, en missään nimessä näkemättä tapausta suosittele jättämään niitä pois. Jokainen ammattilainen tuntee vastuunsa ja antaa ohjeita oman tietonsa mukaan.

Suosittelen ajattelemaan kriittisesti ja kysymään näkemystä myös joltain toiselta terveydenhuollon ammattilaiselta.

Omat ohjeeni diabeetikon jalkojen omahoitoon ovat:

– Huolehdi hygieniasta ja pese jalat aina tarvittaessa. Muista kuivata jalat pesun jälkeen pehmeällä liinalla – myös varvasvälit. Tarkasta jalkojen kunto pesun yhteydessä.

– Hoida jalkojen ihoa rasvaamalla ne omiin jalkoihisi sopivalla rasvalla. Varvasvälejä ei tarvitse rasvata. Möys rasvauksen yhteydessä on hyvä tarkastaa jalkojen kunto.

– Lyhennä kynnet säännöllisesti. Liian pitkät ja liian lyhyet kynnet voivat aiheuttaa ongelmia.

– Jalkojen tarkastus, jos et ole sitä vielä tehnyt.

– Kiristämätön sukka, joka ei ole liian pieni

– Varaa tarvittaessa aika jalkaterapeutille / jalkojenhoitajalle. Me hoidamme jalkoja.

– Valitse hyvä jalkine esimerkiksi kenkäreseptini avulla. Jos sinulla on yksilöllinen kenkä, varmista sen sopivuus ja hyöty säännöllisesti.

Tässä muutamia lisähuomioita kenkävalinnan tueksi:

Liian jäykkä ja tukeva kenkä aiheuttaa usein paljon ongelmia. Kenkä on painava ja tekee askelluksen painavaksi. Ajattele avojaloin tai sukkasiltaan kävelyä. Se on kevyttä. Koko askellus muuttuu paljon kevyemmäksi ja joustavammaksi.

Usein mainittu vasta-aihe kevytjalkineiden käyttöön liittyen kuuluu:”kaikki kivethän tuntuvat silloin jalkapohjissa”! Mutta minä sanon, että antaa tuntua! Askel on kevyt, siihen tottuu.
Lihas-hermo-systeemi toimii, aivot saavat sensorista tietoa jalkapohjista ja lähettävät niihin vastavuoroisesti tietoa. Paljain jaloin kävely tai kevytjalkineiden käyttö lisää siis ihanasti aivojen ja hermoston työtä sekä aktivoi tasapainoon vaikuttavia lihaksia.

Huomio! Jos sinulla on jalassa haava / haavan alku, anna sen parantua ennen paljain jaloin kävelyä tai kevytjalkineiden käyttöä.

Minulta saat myös spesifejä neuvoja jalkojesi terveyden tueksi, joten ole yhteydessä, mikäli kaipaat apua.

Helppo tapa oppia lisää jalkaterveydestä ja jalkojen omahoidosta on tulla mukaan Kevyet jalat -verkkokurssille, joka sopii ihan jokaiselle.

Lisäksi valmistelen verkkokurssia, joka on suunnattu erityisesti diabetesta sairastavien jalkaongelmien avuksi.

Kirjoituksessa on käytetty lähteenä opinnäytetyötä Verkko-opas diabeetikon jalkojen omahoitoon 2012, Maria Koskinen ja Laura Vesalainen.

Ystävällisin terveisin
Jalkakuningatar Veera

Jaa kirjoitus:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ovatko jalkasi kipeät? Sattuuko käveleminen?

Liity sähköpostilistalleni, niin lähetän sinulle kerran kuukaudessa hyödyllistä tietoa, joka auttaa sinua voimaan paremmin sekä askeltamaan kevyemmin ja kivuttomammin.

Täyttämällä tietosi, saat myös heti sähköpostiisi kenkäreseptin, joka auttaa sinua löytämään juuri sinun jaloillesi sopivat kengät.