fbpx

Kantapää kipeä? Tässä vinkkejä kantakivun helpottamiseen!

Kantakipu on hyvin yleinen jalkakipu. Kantakipuja voi esiintyä jalkapohjassa, kantapään sisäsyrjällä, kantapään takaosassa akillesjänteen kiinnityskohdassa tai kantakyhmyssä. Kantakivut ovat yleisempiä miehillä kuin naisilla.

Kantakipu on yleistä ammateissa, joissa joutuu seisomaan ja liikkumaan paljon kovilla alustoilla. Kantakivuille altistavat liiallinen rasitus, nopea painon nousu, jalkaterveyttä heikentävät kengät sekä kovat työskentely-, kävely- ja juoksualustat (tärähdys).

Kantapäässä tuntuvan kivun yleisin syy on kantaluuhun kiinnittyvän jalkapohjan jännekalvon rappeuma (”plantaarifaskiitti”). Tätä kantapään etupuolella jalkaterän keskiviivassa tai sisäsyrjällä tuntuvaa kiputilaa arvioidaan jossakin elämänvaiheessa potevan jopa 10 prosenttia ihmisistä.

Jännekalvon rappeuman syy ei aina ole selvä, mutta usein siihen liittyy tavallista suurempi jalkaterän rasitus tai voimakas ponnistus. Ylipaino, toistuva rasitus, esimerkiksi pitkäkestoinen seisominen tai juokseminen samoin kuin jalkaterän asentovirheet voivat herkistää vaivalle. Kipu on usein pahimmillaan aamulla ylös noustua ja saattaa tehdä kävelyn hankalaksi.

Jos kantapäästä otetaan röntgenkuva, siinä voi näkyä kalvojänteen kiinnityskohdassa ”luupiikki”, mutta tämä ei ole vaivan syy vaan seuraus, kun kipukohtaan vähitellen kertyy kalkkia, joka näyttää piikiltä. Noin puolella jännekalvovaivapotilaista ei tällaista piikkiä ole näkyvissä.

Muita kantapääkivun syitä ovat kantaluun alla olevan rasvapatjan kiputila, joka voi olla kantapäähän kohdistuneen tärähdyksen seurausta. Hyvin voimakas rasitus voi myös aiheuttaa kantaluun rasitusmurtuman. Kipu tuntuu tällöin kantaluuta sivuilta puristaessa. Nuorilla pojilla voidaan kivun syyksi todeta Severin tauti, jossa niin ikään kipu tuntuu akillesjänteen kiinnityskohdassa.

Kaikkien rasituksen aiheuttamien kantapääkipujen tärkein hoito on kivun synnyttäneen rasituksen lopettaminen. Pitkäaikaista seisomista tulee välttää ja ylipainon vähentämisestä on apua.

Kantapääkivun vuoksi on syytä hakeutua hoitoon 1–2 viikon sisällä, mikäli omatoimisista hoitokeinoista ole apua tai jos syy ei ole ilmeinen. Nopeammin on aihetta hakeutua, jos kantapäähän on kohdistunut äkillinen vamma ja se ei kestä astumista. Tavallisissa tapauksissa, joihin ei liity vammaa, vaivan todentamiseksi ei tarvita röntgen- tai laboratoriotutkimuksia.

Perinteisesti hoidoksi ohjeistetaan kantapään pehmustusta ja kenkään korkoa. Tämä voi helpottaa kipua, eli hoitaa oiretta. Tulehdustila tai äkillinen vamma tarvitseekin rauhoitusta, ja silloin edellä mainittu ohje on hyvä. Minun mielestäni tämä ohje kuitenkin altistaa lisäongelmille pitkään jatkuessa. Älä käytä kantapään alla korotusta pitkään.

Luonani on käynyt lukemattomia kantakivusta kärsiviä ihmisiä.

Huippukylmähoito XCryo antaa välittömän helpotuksen kipuun. Kivun aiheuttajaksi selviää useimmiten jäykkä kantakalvo, plantaarifaskia. Faskia on kuitenkin todella harvoin tulehtunut (plantaariFASKIITTI), vaan kivun syy on plantaarifaskioosi, kantakalvon rappeuma.

Plantaarifaskioosin syy taas on kantakalvon jouston puute. Kantakalvo on hyvin tiukka sidekudos jalkapohjassa. Se tukee jalkaa ja mahdollistaa jalan joustavan liikkeen. Kantakalvoa voi toki kevyesti lyhyitä aikoja venyttää tai hieroa, mutta se ei varsinaisesti veny sitkeän rakenteensa vuoksi.

Kantakipuun auttaa, oli syy melkein mikä tahansa (ei murtuma, silloin ei käytetä jalkaa ollenkaan ennen lupaa), jalan jouston lisääminen. Kokeile seuraavia:

🦶 Hiero jalkapohjaa nystyräpallolla kevyesti seisten.

🦶 Käytä jalkaa kävellessä kokonaan, KAIKKI askelvaiheet. Alkukontakti – keskitukivaihe- VARVASTYÖNTÖ.

🦶 Älä käytä liian pientä sukkaa tai kenkää.

Mikäli vaiva on vaivannut pidempään, kannattaa hakeutua jalkaterapeutin vastaanotolle, joka ohjaa jalkaa toimimaan oikein ja joustavasti. Jalkapohjan jännekalvon ja pohje- sekä säärilihasten tulee toimia joustavasti yhteistyössä säilyttäen jalan vakauden.

Jalkineen on hyvä olla tarpeeksi iso kevytjalkine, ilman voimakasta kantakorotusta tai päkiäkeinua, sallien jalan toimia luonnollisesti.

Ohjeita voit katsoa myös www.kevyetjalat.fi
Apua jalan jouston lisäämiseen nystyräpallo
Jalkakuningatar Veeran ajanvaraus Vuosaareen

Kärsitkö sinä kantakivusta?

Ystävällisin terveisin
Jalkakuningatar Veera

Jaa kirjoitus:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ovatko jalkasi kipeät? Sattuuko käveleminen?

Liity sähköpostilistalleni, niin lähetän sinulle kerran kuukaudessa hyödyllistä tietoa, joka auttaa sinua voimaan paremmin sekä askeltamaan kevyemmin ja kivuttomammin.

Täyttämällä tietosi, saat myös heti sähköpostiisi kenkäreseptin, joka auttaa sinua löytämään juuri sinun jaloillesi sopivat kengät.